Teiseks lugemiseks valisin artikli:
Elias, M., Oelen, A., Tavakoli, M., Kismihok, G., & Auer, S. (2020). Quality Evaluation of Open Educational Resources. C. Alario-Hoyos, M. J. Rodríguez-Triana, M. Scheffel, I. Arnedillo-Sánchez, & S. M. Dennerlein (toim.), Addressing Global Challenges and Quality Education (lk 410–415). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-57717-9_36
Valisin selle artikli ka just sellepärast, et see on 2020 aastal ilmunud.
Kuna õppematerjale leiab internetiavarustest väga palju ja samuti on õppematerjalide hindamisjuhendeid palju. Minu loetud artikkel võrdlebki varasemaid hindamismudeleid.
Autorid on püstitanud kaks uurimisküsimust: 1. Kuidas hinnata avatud õppematerjalide kvaliteeti? 2. Kuidas kasutada hinnangut, et õppematerjalide autoreid ja õppijaid juhendada?
Avatud õppematerjalide hindamisel leidsid autorid järgmised kvaliteedi aspektid:
- Funktsionaalsus
- Tehnoloogia
- Sisu
Artikli autorid jagasid avatud õppematerjalide kvaliteedihindamise kolme suurde gruppi: sisu struktuur, õppesisu ja enesehindamine. Nendel kolmel aspektil on veel omakorda alajaotused. Selleks, et saaks parema ülevaate tuleb ülejäänud jaotus tabelina nagu artiklis.
Mõõdikud | Kirjeldus | |
Sisu struktuur | Taksonoomiate selgus | Lühike ja kirjeldav nimetus Pealkiri kooskõlas sisuga |
Navigeerimise lihtsus | Hierarhiline struktuur Taksonoomia sügavus – vähem kerimist | |
Struktuuri kohandatavus | Kohanemisvõime mehhanismi kättesaadavus – väiksemad tükid | |
Sisu leitavus | Standardiseeritud meta-andmete kättesaadavus Standardiseeritud meta-andmete järgimine | |
Õppesisu | Teksti kvaliteet | Teksti õigekirja ja grammatika õigsus. Teksti terviklikkus |
Kohandatavus | Erinevate sisuvormingute kättesaadavus. Mitme sisu esituse kättesaadavus Sisutüüpide kooskõla | |
Ühilduvus mitmes seadmes | Toetatud seadmete arv Ühilduvuskontrolli mehhanismide kättesaadavus | |
Esituse kättesaadavus | Vastavus sisu esituse suunistele Sisu esituse valideerimismeetodi kättesaadavus. | |
Mitmekeelsus | Ressursside kättesaadavus rohkem kui ühes keeles Tõlkemeetodi olemasolu Materjali sünkroniseerimise kättesaadavus. | |
Enesehindamine | Kättesaadavus | Vastuste kättesaadavus. Sisu hõlmav keskmine küsimuste arv Küsimuste genereerimise olemasolu |
Erinevad enesehindamise küsimused | Erinevad küsimuste liigid. Keskmine küsimuste arv hindamistüübi kohta. |
Õpetajana olen täiesti nõus, et õppematerjali kvaliteeti peaks hindama ja seda eriti materjalide kogudes. Kuid teine küsimus on, kes neid materjale üle vaatama hakkab. Kindlasti oleks hea varjant, kui lehel, kuhu õpetaja enda materjalid lisab, on hindamisjuhend üleval. Oluline aspekt on ka see, et juhendit vaadataks pidevalt üle, sest koolis muutub kõik väga kiirelt.