Lugemispäeviku ülesanne 2: Õppematerjalide kvaliteet

Teiseks lugemiseks valisin artikli: 

Elias, M., Oelen, A., Tavakoli, M., Kismihok, G., & Auer, S. (2020). Quality Evaluation of Open Educational Resources. C. Alario-Hoyos, M. J. Rodríguez-Triana, M. Scheffel, I. Arnedillo-Sánchez, & S. M. Dennerlein (toim.), Addressing Global Challenges and Quality Education (lk 410–415). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-57717-9_36

Valisin selle artikli ka just sellepärast, et see on 2020 aastal ilmunud.

Kuna õppematerjale leiab internetiavarustest väga palju ja samuti on õppematerjalide hindamisjuhendeid palju. Minu loetud artikkel võrdlebki varasemaid hindamismudeleid. 

Autorid on püstitanud kaks uurimisküsimust: 1. Kuidas hinnata avatud õppematerjalide kvaliteeti? 2. Kuidas kasutada hinnangut, et õppematerjalide autoreid ja õppijaid juhendada?

Avatud õppematerjalide hindamisel leidsid autorid järgmised kvaliteedi aspektid:

  • Funktsionaalsus
  • Tehnoloogia
  • Sisu

Artikli autorid jagasid avatud õppematerjalide kvaliteedihindamise kolme suurde gruppi: sisu struktuur, õppesisu ja enesehindamine. Nendel kolmel aspektil on veel omakorda alajaotused. Selleks, et saaks parema ülevaate tuleb ülejäänud jaotus tabelina nagu artiklis. 


MõõdikudKirjeldus
Sisu struktuur Taksonoomiate selgus  Lühike  ja kirjeldav nimetus
Pealkiri kooskõlas sisuga
 Navigeerimise lihtsus   Hierarhiline struktuur
Taksonoomia sügavus – vähem kerimist
 Struktuuri kohandatavusKohanemisvõime mehhanismi kättesaadavus – väiksemad tükid
 Sisu leitavus       Standardiseeritud meta-andmete kättesaadavus 
Standardiseeritud meta-andmete järgimine 
ÕppesisuTeksti kvaliteet Teksti õigekirja ja grammatika õigsus. 
Teksti terviklikkus
 Kohandatavus   Erinevate sisuvormingute kättesaadavus. Mitme  sisu esituse kättesaadavus
Sisutüüpide kooskõla 
 Ühilduvus mitmes seadmes Toetatud seadmete arv 
Ühilduvuskontrolli mehhanismide kättesaadavus
 Esituse kättesaadavus  Vastavus sisu esituse suunistele 
Sisu esituse valideerimismeetodi kättesaadavus.
 Mitmekeelsus   Ressursside kättesaadavus rohkem kui ühes keeles 
Tõlkemeetodi olemasolu 
Materjali sünkroniseerimise kättesaadavus.
Enesehindamine KättesaadavusVastuste kättesaadavus.   
Sisu hõlmav keskmine küsimuste arv
Küsimuste genereerimise olemasolu 
 Erinevad enesehindamise küsimusedErinevad küsimuste liigid.
Keskmine küsimuste arv hindamistüübi kohta.
Elias et al. (2020) õppematerjali kvaliteedi hindamismudel

Õpetajana olen täiesti nõus, et õppematerjali kvaliteeti peaks hindama ja seda eriti materjalide kogudes. Kuid teine küsimus on, kes neid materjale üle vaatama hakkab. Kindlasti oleks hea varjant, kui lehel, kuhu õpetaja enda materjalid lisab, on hindamisjuhend üleval. Oluline aspekt on ka see, et juhendit vaadataks pidevalt üle, sest koolis muutub kõik väga kiirelt.

Leave a comment

Design a site like this with WordPress.com
Get started